Ohje häiriötilanteisiin

Häiriötilanteet

Häiritsevän elämän tilanteet tarkastellaan aina tapauskohtaisesti ja ilmoitukset häiriöistä käsittelemme luottamuksellisesti. Asukasoppaamme järjestyssäännöt antavat hyvän ohjenuoran sille, miten tulisi asua. Käyttäytyminen on häiritsevää silloin, kun se on toistuvaa, ja poikkeaa tavallisesta asumisesta. On hyvä muistaa, että asunnon haltijana vuokralainen on vastuussa myös vieraiden aiheuttamasta häiriöstä.

Häiriötilanteissa:

  1. Kun havaitset häiriötä, kirjaa se ylös: millaista häiriö oli, milloin ja mihin kellonaikaan sitä tapahtui, ja kuka sitä aiheutti.
  2. Jos häiriö on jatkuvaa tai toistuvaa, ota asia puheeksi naapurin kanssa. Usein pelkkä keskustelu saattaa riittää, sillä asukas ei välttämättä ymmärrä olevansa häiriöksi.
  3. Muista oma turvallisuus. Väkivaltatilanteissa kannattaa soittaa poliisille.
  4. Jos keskustelu naapurin kanssa ei auta, tee häiriöstä kirjallinen ilmoitus asiakaspalvelu@kummatti.fi tai kotisivumme sähköisen ilmoitus –linkin kautta ja/tai ota yhteyttä toimistoomme 044 – 7107379.
  5. Vuokranantajan edustaja arvioi, pitääkö tilanteeseen puuttua ja huomauttaa häiriöstä.
  6. Häiriön aiheuttajalle annetaan joko huomautus tai varoitus. Jos häiriö varoituksista huolimatta jatkuu, on seurauksena vuokrasopimuksen purku.